Wednesday 25 May 2016

Rosmah Mansor Isteri Pemimpin Ke-2 Tercantik Di Asia Mengalahkan Ragad


Senarai wanita pertama atau first lady tercantik Asia yang dikeluarkan oleh Listabuzz pada 15 Jun 2015 menunjukkan Datin Seri Rosmah Mansor [FLOM] isteri kepada Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak menduduki tempat kedua selepas Puteri Haya Bint Al Hussein dari Dubai. – Foto Listbuzz

Senarai Beautiful First Ladies in Asia ini juga menunjukkan Datin Seri Rosmah mengatasi kecantikan Ratu Rania dari Jordan yang menduduki tempat ke-5.

Kejanggalan besar ialah Asma Al Assad isteri diktator Syria Bashar Al Assad yang dikecam sebagai kejam itu juga turut tersenarai dalam ranking Listabuzz.



Tempat pertama: Princess Haya Bint Al Hussein dari Dubai

Yang Teramat Mulia Puteri Haya Bint Al Hussein dari Jordan, First Lady of Dubai, adalah isteri kepada Duli Yang Maha Mulia Sheikh Mohammed Bin Rashid Al Maktoum, Naib Presiden dan Perdana Menteri UAE, Raja Dubai. Beliau dikaji Politik, Falsafah dan Ekonomi dari Universiti Oxford di UK. Wanita yang hebat dalam bidang sukan joki kuda dan pernah mewakili Jordan pada 2000 di dalam Sukan Olimpik dan Sukan Ekuestrian Dunia acara  showjumping.



Tempat kedua: Rosmah Mansor Malaysia

Rosmah Mansor, isteri Perdana Menteri ke-6 Malaysia, dilahirkan pada 10 Disember 1951. Beliau adalah Presiden Persatuan Kebajikan Tenaga Isteri-isteri Menteri (BAKTI). Beliau memegang jawatan sebagai Penaung untuk NGO kebajikan untuk kanak-kanak Hope Foundation, Persatuan Pencinta Alam Malaysia, Persatuan OKU Malaysia, Majlis Aids Malaysia, Institut Jantung Negara dan banyak lagi Yayasan dan NGO lainnya.

Queen Rania of Jordan

Tempat kelima: Ratu Rania dari Jordan

Juga dikenali sebagai Ratu Advokasi Media Sosial, Queen Rania sibuk mengubah dunia dengan laman media sosial. Beliau adalah seorang pengguna Twitter, Facebook, YouTube yang aktif dan merupakan peguam bela khusus untuk pendidikan,  masyarakat, dialog silang budaya, kesihatan, belia dan mikro pembiayaan. Queen Rania telah memperoleh banyak anugerah di dalam dan di luar Jordan untuk bidang fesyen.

Baca lanjut senarai lengkap ListaBuzz



Disqus Comments